terug naar aanbod
Passend onderwijs
In oktober 2012 heeft de Eerste
Kamer de Wet Passend onderwijs aangenomen. De wet moet ervoor
zorgen dat alle kinderen die extra ondersteuning nodig hebben
een passende plek vinden in het onderwijs en gaat in op 1
augustus 2014.
Scholen krijgen volgens de wet een zorglicht vanaf 1 augustus
2014. De verantwoordelijkheid voor het vinden van een goede plek
voor een kind komt bij de school te liggen. Dit kan een plek
zijn op de eigen school of een plek op een andere school, die
het kind beter kan ondersteunen. Scholen krijgen ook de plicht
om voor ieder kind de juiste zorg te kunnen aanbieden . Om dit
te kunnen realiseren gaan reguliere scholen en speciale scholen
regionale samenwerkingsverbanden aan.
In dit nieuwe stelsel staat de onderwijsondersteuningsvraag
centraal: wat heeft dit kind in deze situatie nodig, hoe gaan we
dit organiseren en arrangeren, wie hebben we daarvoor nodig en
wat kost het. Dit vereist een flexibele inzet van expertise en
voorzieningen. Samenwerkingsverbanden van scholen vormen daartoe
bijvoorbeeld Zorg Adviesteams (ZAT). In zo’n team werken
professionals in en om de school samen met scholen om problemen
van kinderen op te lossen.
Logopedie en Passend onderwijs
Passend onderwijs staat voor goede zorg aan leerlingen die extra
steun nodig hebben. Vanuit logopedisch perspectief bestaat deze
extra steun uit het investeren in de taalontwikkeling en in de
communicatieve interactie van leerlingen met elkaar,
leerkrachten en hun ouders/verzorgers.
Een goede
spraaktaalontwikkeling is van het grootste belang, zeker voor
kinderen. Dit is direct van invloed op de schoolse vaardigheden
en schoolsucces.
5 – 15% van de kleuters heeft problemen met hun spraak en/of
taalontwikkeling. Taalontwikkelingsstoornissen zijn daarmee één
van de meest voorkomende aandoeningen. Bij de groep meertalige
kinderen komen taalachterstanden in het Nederlands op jonge
leeftijd nog frequenter voor.
Hierbij gaat het zowel om kinderen met een zwakke
spraaktaalontwikkeling, waarbij extra inzet en aandacht binnen
school nodig is, als om kinderen met een echte spraak- of
taalstoornis, die specifieke logopedische behandeling vereist.
Ook kinderen met (ernstige)
slechthorendheid, auditieve problemen of problemen in autistisch
spectrum vragen specifieke begeleiding van de communicatieve
ontwikkeling. Hierin is de logopedist bij uitstek de
specialist!
Daarom ontwikkelden de
Samenwerkende Logopedisten KvNH: Passend onderwijs? LOGOPEDIE OP
MAAT!
Visie op Passend onderwijs
Samenwerkende Logopedisten KvNH:
Communiceren is alles!
De logopedisten van het
Samenwerkingsverband KvNH streven er naar om logopedische
ondersteuning op maat en dicht bij huis toegankelijk te maken
voor ieder kind.
Wij bieden in het kader van
passend onderwijs in de regio Kop van Noord-Holland een dekkend
aanbod bij problemen op het gebied van spraak, taal, gehoor en
communicatie. Deze ondersteuning wordt afgestemd op de
zorgbehoefte van het kind, zijn omgeving en de school, zodat
ieder kind zich kan ontwikkelen met zijn eigen mogelijkheden in
zijn eigen omgeving.
Waaruit kan de logopedische
ondersteuning binnen Passend onderwijs bestaan?
Gericht op de
basisondersteuning:
-
Inzet van de expertise van
de logopedist bij het ontwikkelen van het ondersteuningsplan
-
Vroegtijdige signalering
van spraaktaalproblemen door een logopedische screening
-
Ondersteuning van
leerkrachten bij het onderkennen van
spraaktaalontwikkelingsproblemen
-
Deelname van een logopedist
als expert (op afroep) toe aan het ZAT
Gericht op toelaatbaarheid:
Gericht op
ondersteuningbehoefte leerling, leerkracht en ouders
-
Logopedisten kunnen op
school in kleine groepjes met kinderen werken aan de
taalontwikkeling, waarna leerkrachten zelf verder kunnen met
de ondersteuning.
-
Workshops, cursussen,
voorlichtingsavonden voor ouders/begeleiders (TOLK, Hanen)
-
Overleg en samenwerking met
Intern Begeleiders over handelingsgerichte diagnostiek,
consultatie en/of begeleiding ten aanzien van de
spraaktaalontwikkeling
-
Individuele logopedische
behandeling voor kinderen met
spraaktaalontwikkelingsstoornissen, communicatieve
stoornissen, auditieve stoornissen
-
Thuis nabij: Zorg op maat
bieden aan kinderen en ouders in de buurt, op school en
thuis.
Gericht op
deskundigheidsbevordering:
-
Scholing en coaching voor
leerkrachten en onderwijsassistenten op het gebied van
stimuleren en ondersteunen van spraaktaalontwikkeling en
communicatieve ontwikkeling.
-
Via evidence based
programma’s (Hanen, video-interactiebegeleiding)
leerkrachten deskundig maken in de omgang met en het
begeleiden van kinderen met (ernstige)
spraaktaalontwikkelingsstoornissen en/of gehoorproblemen.
-
Gerichte
ondersteuning / deskundigheidsbevordering van leerkrachten
bij stimulering spraak- en taalontwikkeling binnen het
lesprogramma
-
Op
projectbasis trainingen geven voor bv
woordenschatstimulatie
Vraaggestuurd….
Hoewel we hierboven een aantal
mogelijkheden hebben genoemd waarbij wij als logopedisten een
rol kunnen spelen in het Passend onderwijs, zijn we van mening
dat het vooral belangrijk is dat onze inbreng wordt geïntegreerd
in de visie en behoefte van scholen, samenwerkingsverbanden en
gemeenten.
Wij vinden daarom tijdig
overleg met alle belanghebbenden van groot belang. Overdenkingen
bij dit overleg zouden kunnen zijn:
-
Wat biedt deze school na
invoering van het passend onderwijs op het gebied van
individuele ondersteuning van spraaktaalproblemen bij een
kind?
-
Hoe worden ouders en
leerkrachten ondersteund die te maken hebben met kinderen
met een spraaktaalstoornis?
-
Hoe wordt de deskundigheid
van leerkrachten op dit terrein gewaarborgd?
-
Hoe wordt gegarandeerd dat
de huidige logopedische ondersteuning ( bijvoorbeeld nu
aanwezig op speciaal onderwijs) wordt behouden?
Op deze manier kunnen wij onze
diensten en producten afstemmen op de vraag en behoefte van
iedere gemeente, samenwerkingsverband, school en kind:
LOGOPEDIE OP MAAT!
|